Nikogo chyba nie zdziwi, że tym razem będzie tylko dobrze. Ba, nawet bardzo, bardzo dobrze. Jest w tym serialu wszystko, co lubię najbardziej. Nie tylko ciekawa intryga, nie tylko intrygujący bohaterowie, ale kontekst społeczny, historyczny, próba pokazania mechanizmów, które doprowadziły do narodzin nazizmu, systemu, który stał się pociągającą alternatywą dla potykającej się demokracji. A zatem wiele warstw, z których każdy może wziąć to, co mu najbardziej odpowiada.
Serial Babylon Berlin to produkcja niemiecka. Uhonorowany Europejską Nagrodą Filmową, reklamowany jako najdrozsza europejska produkcja serialowa.
Akcja obydwu sezonów rozgrywa się w drugiej połowie lat 20. w Berlinie. Republika Weimarska
chyli się powoli ku upadkowi, odradzają się ruchy nacjonalistyczne, gdzieś, jeszcze w oddali rodzi się nazizm. Do Berlina przybywa Gereon Rath, policjant z Kolonii, który w stolicy ma wypelnić tajną misję. Trafia w sam środek berlińskiego blichtru i berlińskiej biedy, bo druga dekada XX wieku, nie tylko w Niemczech, nie była czasem wyrównywania szans i społecznej wrażliwości. Zreszta dzięki pochodzącej z nizin bohaterki, która z czasem stanie się współpracownicą Ratha, Charlotte Ritter, trafimy do najciemniejszych zakątków niemieckiej stolicy.
W serialu zadbano o każdy szczegół, dorzucając te elementy, które w latach 20. rodziły legendę Republiki Weimarskiej. Nocne lokale, kabarety, a w drugim sezonie serialu realizowany w wytwórni UFA film utrzymany w nurcie ekspresjonistycznym, który wyróżniał przecież kinematografię niemiecką w latach 20. Fantastyczne sceny taneczne w klbie Moka Efti, rewelacyjne ujęcia z planu filmowego. Do tego wymieszanie prawdy z fikcją i wykreowani bohaterowie u boku postaci autentycznych. Bo choć Gereon Rath to postać wymyślona, to już Ernst Gennat, szef policji kryminalnej, to już postać jak najbardziej autentyczna. Gennat był legendą berlińskiej policji, Wypracował szereg procedur, które doprowadziły do rozwoju nowoczesnej kryminalistyki, wprowadził termin mordercy seryjnego i jeszcze za życia stał się pierwowzorem postaci inspektora Lohmanna z filmów Fritza Langa – M i Testament doktora Mabuse.
Także Moka Efti, lokal, który odgrywa znaczącą rolę w pierwszym sezonie, to miejsce, które istniało naprawdę, choć prowadził je nie król półświatka Edgar Kasabian, Ormianin, a pochodzący z Grecji kupiec z włoskim paszportem, Giannis Eftimidades.Po przyjeździe do Berlina otworzył na rogu Leipziger Strasse i Friedrichstrasse lokal Moka Efti, potem zbudował nowy budynek, w którym otwarto cały kompleks rozrywkowy. Znajdowały się w nim kawiarnia, sala taneczna z restauracją serwującą owoce morza, były też salon fryzjerski, sala szachowa, salon bilardowy i serwis stenograficzny. By ułatwić życie bywalcom, w budynku zainstalowano nawet ruchome schody. Za to w przeciwieństwie do serialowego Moka Efti, nie było tam domu uciech. Moka Efti była najpopularniejszą kawiarnią w Berlinie, niebawem stała się też najpopularniejszym lokalem tanecznym. W 1933 roku Eftiidiades pozbył się udziałów w dwóch lokalach Moka Efti (drugi otwarto w Tiergarten). Oba lokale zostały zniszczone w czasie bombardowań Berlina w 1943 roku.
Wracając do serialu, jest w nim wiele warstw i od nas zależy, do której dotrzemy. Jest też wiele ciekawych postaci. Wśród tych wymyślonych wiele charyzmy posiada Lotte Ritter, dorywczo zajmująca się świadczeniem usług seksualnych na zapleczu Moka Efti, która nie traktuje tego jednak ani jako zajęcia na stałe, ani jako czegoś, co miałoby wywoływać moralne dylematy. Lotte jest bystra i uparta, chce zostać policjantką i mimo męskiego szowinizmu, który króluje w berlińskiej policji, osiąga to, co sobie założyła. Jest intelignetna i błyskotliwa, a Gereon Rath szybko orientuje się, że może być pomocna. Choć między komisarzem a Lotte rodzi się niewątpliwie więż, to nie przeradza się ona w romans. Gereon jest bowiem związany z żoną swego brata, którego nie uratował w czasie walk na froncie I wojny światowej.
Nikt z bohaterów Babylon Berlin nie jest jednoznacznie dobry i zły. Nikt nie jest tylko szlachetny lub tylko pozbawiony wszelkich pozytywnych uczuć (no, może z wyjątkiem męża siostry Lotte). Ciekawy jest wątek Grety Overbeck, która pojawia się w historii jako znajoma Lotte. Dzięki niej zostanie służącą w domu przełożonego Gereona, Augusta Bendy. Benda miał nieszczęście stanąć na drodze do kariery człowieka, który postanowił pozbyć się go z pomocą nazistów. A ci trafili do Grety.
Intryga kryminalna w Babylon Berlin jest zawsze wielostopniowa. Morderstwo staje się pierwszym elementem w skomplikowanej układance, która poprowadzi bohaterów do tajnej bazy w Związku Radzieckim, gdzie szkolono niemieckich lotników, choć Traktat Wersalski zabraniał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, i na spotkanie loży masońskiej.
Podsumowując, tak, tak i jeszcze raz tak. Świetny serial, którego scenariusz zrealizowano na podstawie serii książek Volkera Kutschera. W polskim tłumaczeniu ukazała się Śliska sprawa, czyli pierwszy tom serii. A HBO zapowiada kontynuację serialu.

